Søk i denne bloggen

mandag 28. februar 2011

127 Timer

I går var det duket for nok en Oscarnominert film som oppladning til Oscarshowet. I går så jeg 127 Timer av Danny Boyle med James Franco.

Handling: Klatreren Aron Ralston skal ut på tur i naturen. Han viker som han føler seg på toppen av verden og at ingenting kan skje han. Og det som bare skulle være en leketur blir raskt om til et mareritt da han klarer å sette seg fast i et juv da en stor stein klemmer hånden hans fast. Han bruker nå tiden flittig på å benytte alt han har i sekken sin for forsøke å redde situasjonen og komme derfra med livet i behold...
Les mer i min omtale av filmen: En enkel og utrolig historie som skaper overraskende stor underholdning.

Jeg må si at jeg ikke hadde de helt store forventningene til denne filmen da jeg kjente historien ganske godt gjennom de mange talkshowopptredene til Aron Ralston som jeg hadde fått med meg en del av. Det er jo en utrolig historie, men den er såpass enkel at jeg ikke hadde så stor tro på at man kunne lage en god film ut av dette. Da jeg omsider fikk sett filmen i går ble jeg faktisk veldig overrasket. Filmen føles faktisk spennende og kvalitetsmessig laget og med godt driv. Den blir med andre ikke kjedelig et sekund selv om mesteparten av filmen foregår i juvet der vår fjellklatrervenn sitter fast. Jeg må si at dette er stor filmkunst å klare å lage en så interessant film om en så enkel hendelse. Danny Boyle viser seg nok en gang som en som kan sitt filmmedium og har gjort dette til en svært underholdene sak. Det manglet litt på at filmen kan virkelig kalles et mesterverk, men dette var noe jeg likte svært godt og verdig en Oscarnominasjon for beste film selv om den selvfølgelig ikke vant.

En stor tommel opp og et solid terningkast fem for dette :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar