Søk i denne bloggen

tirsdag 3. mai 2011

A Nightmare On Elm Street (2010)

I går var turen kommet for å se igjeninnspillingen av en gammel skrekkklassiker. Jeg har sett A Nightmare on Elm Street fra 2010.

Handling: Vi befinner oss i Elm Street og noen ungdommer opplever marerittet bokstavelig talt. En fyktingytende mann forsøker å skade ungdommene som bor der i sine drømmer. Skadene tar de også med ut i den virkelige verden. Hvem er denne mannen og hva ligger bak disse syke marerittene?
Les mer i min filmanmeldelse: Spedt forsøk på å gjenopplive gammel skekk-klassiker.

Jeg har jo sett alle de gamle filmene og derfor så jeg litt fram mot denne. Det er jo vanskelig å skulle lage en igjeninnspilling og starte helt på nytt i en så klassisk skrekkfilm. Man skal ikke fortsette serien, men skape den på nytt igjen med nytt design på Freddy Krueger og med et helt annet effekt og sminkemuligheter. Det er jo alltid vanskelig å gjøre dette solid fordi alle forventer at Freddy Krueger skal se tilfredsstillende ut. I mine øyne skal han være tøff, rå og litt skremmende. Hans kjennemerker er forbrent hud, en hanske med skarpe kniver der neglene skulle vært, svart hatt, en svart og rødstripet genser og et forbrent ansikt. Jackie Earle Haley (Maskemannen fra Watchmen) spiller Freddy Krueger og han er ganske dyktig, men passer dessverre ikke så godt som jeg hadde håpet på. Stemmen hans er litt for soft bare med basshet i seg og mangler litt av råheten som Robert Englund hadde. Utseende på Freddy Krueger er også litt for troverdig brannskadet mann og man synes mer synd på ham og han ser liksom litt for offer ut. Jeg hadde håpet på at jeg skulle bli litt skremt i denne filmen, men skrekkfilmeffekten var totalt borte her gjennom hele filmen og jeg er faktisk også lettskremt så jeg ble veldig skuffet over dette. Hva skal man med en litt dårlig film når den ikke en gang klarer å skremme deg litt? Man forsøker seg på en litt drømmeaktig stemning, men det fungerer litt for dårlig og man får egentlig aldri helt godfølelsen her. Det er rett og slett mye som ikke fungerer her. Man burde for det første hatt bedre fotoarbeid, man kunne gjort det bedre på klipping og selvsagt regien også kunne vært strammere.

Denne filmen får fra meg et terningkast to og en svak tommel ned. Dette kan du fint hoppe over og heller se en annen film fra de eldre filmene. Jeg anbefaler da først og femst New Nightmare fra 1994 som etter min mening er den beste filmen i serien.

1 kommentar:

  1. Hadde tenkt å se denne, men mulig jeg dropper den, er så lei dårlige remaker....skjønt Jackie Earle Haley frister da litt....

    SvarSlett