Søk i denne bloggen

tirsdag 15. februar 2011

Koselig med peis


I dag har jeg sett TV-serien Koselig med peis av Thomas Torjussen fra 2011.

Handling: Georg er samboer med Hege som er en fremadstormende musikkartist. Hun er tre måneder på vei og han tror de venter en liten en sammen. Men livet har aldri vært bare enkelt. Hege har begynt å jobbe veldig mye og har slanket seg 20 kilo og er begynt å slutte å se på Georg. Og plutselig en dag leser Georg i Se og hør at Hege er blitt singel. I tillegg sliter Georg med forholdet til faren sin som er begynt å bli gammel og har brukt flasken som trøst. Georg lurer på om faren hans noen gang har likt ham. Hans bror Terje har heller ikke det beste forholdet til deres far og da faren kommer på sykehus og blir erklært umyndiggjort da han lider av schizofreni. Georg blir valgt motvillig ut som en som skal se etter sin far. Han har imidlertid et greit forhold til sin mor, men ting er ikke så lett der heller etter at hun har flyttet sammen med en annen kvinne. Det er imidlertid slik at de to brødrene Georg og Terje tenker at de aldri burde vært født, fordi foreldrene egentlig ikke passet sammen i det hele tatt. Deres mor valgte bare å gifte seg bare fordi de andre advokatene var gift og de er bare blitt rotten frukt...
Les mer i min omtale av serien her: Koselig med peis.

I dag gikk jeg inn på NRKs nett-TV og begynte å se på TV-serien Koselig med peis som nettopp er ferdig å gå på TV. Dette skal være inspirert av Sopranos og Six Feet Under som jeg dessverre ikke har fått med meg ennå, men som står på skal se listen min når det gjelder TV-serier. Serien er ikke akkurat koselig og er heller veldig dystert skue, men likevel verdt et gjennomsyn. Jeg hadde sett første episode på TV for en stund siden, men hadde ikke kommet skikkelig inn i serien. Etter å ha sett den andre episoden var jeg solgt. Hadde egentlig bare tenkt å se en episode og ble sittende hele kvelden og se dette så jeg fikk ikke tid til å se noe film i kveld, men dette var like fint som det å se film, selv om det tok en god del timer mer. Karakterene er gode i denne serien og det er dem som driver den framover. Det er mange tvister i handlingen og man vet aldri helt hvordan det ser ut rundt neste sving. Manuset er ganske bra her i grunnen med mye substans. Selv om alt virker veldig svart er føles det fint likevel. Skuespillet i serien er også svært godt og ting fungerer tilfredsstillende. Og så har den en veldig kul form for humor i seg som jeg likte svært godt, akkurat passe syk. Om du begynner å se dette så må du ikke gi opp før i hvert fall har sett et par episoder fordi en må komme skikkelig inn i serien for å virkelig sette pris på den.

Men til tross for at alt føles veldig severdig og såpass interessant at man ikke kan legge det fra seg mangler dette det siste lille ekstra, men det er for all del bra og dette får så absolutt en tommel opp og et solid terningkast fire. Om du ikke rekker å se den på NRKs nett-TV før den blir tatt bort kommer den på DVD 6 april 2011.

1 kommentar:

  1. Denne virker også ganske spennende og litt annerledes, mulig jeg skal gi denne en sjanse...? :)

    SvarSlett