Søk i denne bloggen

tirsdag 8. februar 2011

The Adventures of Robin Hood


I går så jeg The Adventures of Robin Hood fra 1938 av regissør Michael Curtiz som er kjent for blant annet superklassikeren Casablanca.

Handling: Året er 1191 og Kong Richard Løvehjerte er ute på korstog. Mens han er borte har han gitt over ansvaret om tronen til sin trofaste venn Longchamps, istedet for sin lumske bror Prins John. John på sin side ble så bitter på denne avgjørelsen at han utfører et et sleipt kupp om tronen og kaster Longchamps på hodet ut av borgen. Og med en gang John kommer til makten øker han skattene og jager sakserene og de fredløse. Den enste som står i veien for John og hans menn er Robin av Locksley...
Les mer i min filmomtale her: Klassikeren Robin Hood.

Jeg har alltid digget historien om Robin Hood. Det er noe eget over den litt mytiske personen som kanskje til og med har levd, hvem vet? Han er jo en real helt som står opp for samfunnet han lever i og forsøker å gjøre det bedre for folket. Det finnes jo en drøss med Robin Hood-filmatiseringer. Selv har jeg bare sett seks av dem og tre av dem er fra 90-tallet eller nyere. Det var derfor med friskt mot jeg satt meg ned for å se den kanskje mest klassiske versjonen som er gjort av dette eventyret. Historien kjente jeg jo selvsagt igjen og det var derfor ikke noe overraskelse hva som skjedde i filmen, men likevel var dette litt gøy å se. Det er spennende å se slik relativt gammel film og hva man kunne diske opp med den gangen av stunts og spektakulær action. Dette er litt moro med en del sjarm, et stykke action med både fekting og skyting med bue. Man vet at man ikke kunne fake at folk eksempelvis ble skutt med piler, men for all del så har de nok på seg en del beskyttelse, men det må ha vært en del smerte knyttet til det å få en pil skutt inn i kroppen på denne måten. Jeg leste at hver stuntmann fikk 150 dollar for hver gang de ble skutt som var en klekkelig sum penger den gangen og det er en del folk her som får piler skutt i seg. Jeg fant også musikken svært god i filmen og den er laget av jøden Erich Wolfgang Korngold som fikk reddet livet sitt på grunn av denne filmen da han kom seg ut med siste lovlige togavgang ut av Østerrike før grensene ble stengt for å lage musikken til filmen.

Jeg likte denne filmen svært godt og om man er har i overkant interesse av Robin Hood eller ikke har sett det klassiske eventyret og bare de nyere filmene er dette absolutt å anbefale. Du bør også se dette om du digger klassiske filmer for dette er en real familiefilm som underholder stort og uten å bli for dryg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar