Søk i denne bloggen

tirsdag 1. februar 2011

Zorba the Greek


I dag tenkte jeg at jeg måtte se noe som var litt bedre enn gårsdagens nedtur, så jeg gikk fra Get Him to the Greek til Zorba the Greek fra 1964 av Michael Cacoyannis med Anthony Quinn. Og det var et veldig godt valg for å plastre opp den dårlige fealingen fra gårsdagens filmvalg.

Handling: Den halvt engelske og halvt greske forfatteren Basil er på vei til Kreta for å gjøre forrretninger på veien dit treffer han Zorba som er en svært entusiastisk mann som trygler om å få bli med Basil. Zorba er er en gammel gruvearbeider og blir ansatt på flekken når Basil får høre det. Sammen drar de til Hellas for å drive gruvedrift i en mine eid av Basil som har lagt lenge brakk. Zorba viser seg å være litt av et eventyr av en person som forandrer Basils liv for alltid...
Les mer om filmen i min omtale: En prestasjon av en film.

Jeg hadde ikke sett denne filmen før og oppdaget den første gang da jeg var i videobutikken der den ble omtalt som en klassiker og det frister jo alltids med klassikere og jeg skjønner godt hvorfor dette ble omtalt som en slik. Jeg likte denne filmen svært godt. Den framsto som en svært god film og Anthony Quinns skuespillerprestasjon i filmen er var en helt unik opplevelse, han gjorde Zorba til en karakter man bare elsker å følge. Filmen har mye god livsvisdom og selv om jeg ikke er enig med alt så er det gjort i beste mening og fungerer godt for karakterene i filmen. Så likte jeg godt at dette var svært realistisk også med tanke på hva som skjer og slikt.

Jeg gir dette en klar tommel opp og triller sekseren for en film som klarte å underholde meg godt på flere plan. En film som virkelig bergtok meg og det til tross for at den var i sort hvitt ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar