Søk i denne bloggen

søndag 13. februar 2011

Invasion of the body snatchers 1978


I kveld har jeg sett om igjen en film jeg liker svært godt. Det er Invasion of the body snatchers fra 1978 av Philip Kaufman med Donald Sutherland og Brooke Adams. Det er en gjeninnspilling av filmen Invasion Of The Body Snatchers fra 1956.

Handling: Fra det ytre rom kommer en mystisk planteart til jorden. Den befester seg avgir en gass og et salgs slim. Før folk aner at den er der begynner den lumske planten å infeste samfunnet. Det kommer mange observasjoner om at mennesker i deres omgangskrets begynner å oppføre seg rart og mange sier at de ikke kjenner igjen deres kjente og kjære. Vi følger kollegaene Matthew Bennell og Elizabeth Driscoll som jobber i helsedepartementet og de begynner å undersøke det rare som skjer med menneskene rundt dem. Elizabeth tror det er en konspirasjon på gang siden nesten hele byen har forandret seg over natten. Matthew tror det er en mer logisk forklaring på det hele, men litt etter litt begynner de å se marerittet i øynene...
Les mer i min filmomtale her: Glimrende sci-fi thriller med noen skrekkelmenter.

Jeg husker godt den første gangen jeg så denne filmen. Det var en varm sommerkveld og jeg hadde satt meg i sengen og skrudde på TV-en. Der begynte det en film som så litt kjedelig ut, men jeg hadde ikke annet å se på så jeg fortsatte å se. Og etter hvert som jeg kom mer og mer inn i filmen klarte jeg ikke å legge den fra meg og dette ble en film som gav meg en filmopplevelse jeg husket til den dag i dag. Filmen er så pass spennende og jeg var nesten helt svett da den var ferdig og har sett filmen en god del ganger siden og synes framdeles at den er svært god. Dette er faktisk min ynglingsversjon av denne historien selv om originalen fra 1956 også er svært god er det noe eget med denne som gjør den mer guffen og litt mørk. Hvis du planlegger å se en versjon av dette så ville jeg valgt denne og for all del ikke funnet på å velge nyinnspillingen The Invasion fra 2007 som er rett og slett dritt sammenlignet med denne eller for den saks skyld originalen også.

Dette blir fra meg en stor tommel opp. Mitt personlige terningkast blir full pott, men filmanmlederen på triller en god femmer for dette.

1 kommentar:

  1. Har ikke sett denne versjonen ennå, men som du nevner er det jo en remake av en film fra 50-tallet: tiden da USA var midt oppi sin værste kommunistfrykt. Originalen er, som mange andre filmer fra sin tid, overlesset med denne frykten, noe som gjør resultatet ganske så festlig.

    SvarSlett