Søk i denne bloggen

lørdag 5. februar 2011

Clash of the Titans


I dag tenkte jeg at siden Schindlers Liste var en så vanvittig god film fra gårsdagens filmtitting så ville jeg prøve å se en ny film med Liam Neeson og Ralph Fiennes i noen av de framtredene rollene og det ble filmen Clash of the Titans av Louis Leterrier fra 2010.

Historie: I det vi entrer filmen får vi fortalt historien om da gudene Zevs, Poseidon og Hades bekjempet Titanene slik at de kunne herske over jorden alene. Zevs ble hersker over himmelen, Poseidon tok seg av det store havet og stakkars Hades ble forvist til det kjipe dødsriket. Zevs neste trekk blir å skape menneskene. Tusenvis av år seinere blir Halvguden Persevs blir funnet på sjøen i en flytende kiste som baby og blir oppfostret av mennesker. En dag han er ute å seiler på havet med sin fosterfamilie kommer de over noen soldater som river ned en enorm Gudestatue av Zevs. Det resulterer i at Hades kommer fra dødsriket med en enorm kraft og møter disse soldatene og dreper en haug av dem med sine Harpier. Persevs og sin fosterfamilie følger med fra sjøen men blir snart også selv offer for de voldsomme kampene og fiskebåten deres synker mot bunnen bare Persevs har kommet seg ut og forsøker å redde resten av sin fosterfamilie uten hell. Han sverger sin hevn til Hades for at Guden drepte dem. Hades på sin side lager et lurveleven og benytter sjansen til å forsøke å utslette menneskeheten for sin spottende oppførsel mot gudene. Persevs får nå menneskehetens videre eksistens båret på sine skuldre og må innfri i kamp mot en mengde monstre også den store Kraken som Hades kontrollerer...
Les mer i min filmomtale her: Middelmådig monsterslåssing.

Jeg hadde forhåpninger om å se en film med en del action og slåssing og store monstre, og det fikk jeg jo forsåvidt også, men bare at jeg følte at det ble litt for dårlig historie og litt for dårlig gjennomført til at jeg fikk det store engasjementet for dette. Jeg hadde i minste forventet å se en film jeg kunne trille en sterk treer eller kanskje til og med en firer om jeg var heldig. Dessverre for min del og jeg tror nok at de aller fleste nok kommer til å bli litt skuffet over dette. Det føltes helt greit og man skjønner konturer over at man har pøst inn masse penger inn i dette og det sikrer jo en viss kvalitet, men her følte jeg at man kanskje fikk litt lite igjen for alle monitosene. Man benytter jo den greske mytologien og der er det mye kult som man kunne laget litt mer storslagent eventyr av enn dette. Dette kunne raskt blitt en del bedre film om man hadde jobbet litt mer med manuset og actionsekvensene hadde blitt laget litt kulere.

Min tommel blir snudd ned for filmen og jeg ville heller sett en annen effektfilm med action i enn denne, for der finnes så mye bedre filmer enn denne. Personlig terningkast blir en toer for dette gav meg faktisk ingenting å se og om jeg skal være bittelitt objektiv som jeg bør være når jeg skriver filmanmeldelser så strekker jeg meg til en svak treer fordi at det er en del minimumskvalitet i dette med alt effektmakeriet som nok vil se kult nok ut på traileren til at folk faktisk ser filmen. Og ting føltes ikke bra, men helt greit gjennomført og man klager ikke på datagrafikken for den var god nok den, men filmen ellers føltes litt for tom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar