Søk i denne bloggen

torsdag 27. januar 2011

Disneys Jungelboken


I dag satt jeg meg ned med min søster og kjæresten hennes og da de var litt trøtt tenkte vi å velge en veldig enkel og koselig film. Valget falt på Disneys Jungelboken fra 1967.

Handling: Mowgli er en menneskebaby som blir etterlatt ute i jungelen og som vokser opp blant ulver i en indisk jungel. Men nå begynner gutten Mowgli å vokse til som gutt og da ulvene i tillegg får høre at den den grusomme tigeren Shere Kahn som hater mennesker over alt på jord er i nærheten, tørr ikke ulvene å gjøre annet enn å gi slipp på Mowgli. De bestemmer seg for å sende ham tilbake til menneskebyen og på veien får han følge av panteren Bagheera og bjørnen Baloo...
Les mer i min omtale av filmen her: Disney-klassikeren: Jungelboken.

Jeg så aldri denne filmen som liten og er nok litt bitter for det, men til gjengjeld hørte den på Disney lydkasett hos naboen med bok til som du kanskje husker at du skulle bla om til neste side når du hørte en sykt lys litt anderledes lyd. Når det gjelder filmen så hadde jeg bare sett enkelte scener fra julekavalkaden på NRK og det var litt kult å endelig se den i sin helhet. Dette er et must om du har barn i huset og historien og handlingen er såpass enkel at den er svært godt tilpasset til de minste barna om man ser den norske versjonen selvsagt. Selv om filmen som sagt var litt barnslig koste vi oss godt med filmen som var et bra valg fordi den for det første var kort med sine bare 78 minutter spilletid og ikke minst er klassisk koselig tegnefilmunderholdning. Det slår meg mer og mer etter hvert som jeg ser filmene Disney har laget hvor stor underholdning det ligger i dem og man kan ikke alltid sette fingeren på hvorfor, men det er noe med sammensetningen mellom sang og dans, humor, utrolig god animasjon og uforglemmelige karakterer.

Jeg gir dette virkelig en tommel opp og ender på et terningkast fem for en svært god tegnefilm som underholder både liten og stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar