Søk i denne bloggen

onsdag 19. januar 2011

Alien - Oppstandelsen

Den til nå siste filmen i Alien serien heter Alien - Oppstandelsen og er regissert av Jean-Pierre Jeunet (Amelie og De fortapte barns by) på slutten av nittitallet.

Handlingen er som følger: Ripley døde for å sikre skade på menneskeheten og utslette romudyret Alien. Etter dette har man forsket på spreng i 200 år ved hjelp av Ripleys blod har man klart å utvinne hennes DNA og etter mange forsøk også klart å klone henne med en alien i magen. Alienen er en Queen og oppereres ut og fostres opp og hun begynner å legge egg. Alt virker helt under kontroll til plutselig at 12 aliens blir klekket i et rømningssikkert bur. Men de dreper den ene alienen og blodet etser hull slik at alle de andre kan rømme fritt rundt i i det store romskipet. Nå er ikke forskerne så høye i hatten lenger og rømmer fra romskipet. Bare den klonede Ripley og en håndfull menn blir etterlatt i det store romfartøyet med aliens rundt seg på alle kanter. Hvordan de nå klarer seg er det vi skal se...
Les mer om filmen i min filmanmeldelse her: Skuffende, tåpelig og middelmådig

Denne filmen hadde jeg bare sett en gang, og det er faktisk den eneste Alien-filmen som jeg har sett på kino tilbake i 1998 da den kom ut. Det begynner jo å bli en god del år siden, så da var det på plass med et nytt gjennomsyn. Jeg kan ikke si at jeg husket så mye av filmen på forhånd og det er jo en ganske kul ting når man først skal se ting om igjen. Det enste jeg husker fra kinoopplevelsen var at jeg var litt skuffet i lys over å ha elsket de to første filmene. Når jeg så skulle se denne filmen om igjen så gledet jeg meg ikke rent lite. Er ikke hver dag man får se en film man nesten ikke husker som omhandler ynglingsrommonsteret mitt.

Joda etter å ha sett dette så ble jeg jo superskuffet. Jeg hadde ikke i mine villeste fantasier tenkt meg at filmen kunne være så skuffende. Dette er jo Hollywood alla 1998 med masse penger, en super regissør og et greit skuespillerteam. Men hva er det som filmen feiler på da? Joda, det skal jeg svare deg på, for det er manuset som er direkte dårlig og uengasjerende. Noe tynnere vissvass enn dette skal man lete lenge etter blant slike filmer. Nå virker jeg nok litt overslaktene forhold til denne filmen, men det er fordi jeg elsker de to første filmene så høyt og fordi jeg ble ordentlig skuffet når jeg så denne.

Personlig terningkast på denne filmen er nok en toer, men jeg skal forsøke å være litt mer objektiv og gi den en svak treer fordi jeg tror ikke alle har et like fanatisk forhold til disse filmene som jeg har. Mitt råd er likevel å holde seg unna denne filmen om man ikke bare er nødt til å se den. Bruk heller tiden på å se de to første filmene enda en gang ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar