Søk i denne bloggen

onsdag 26. januar 2011

Dog Soldiers


I dag hadde en kamerat av meg bursdag og jeg inviterte ham bort på filmlag. Han fikk selvsagt velge film og jeg hadde bestilt en del filmer jeg viste han ville se på play.com. Han er veldig fan av varulver og ikke uventet valgte han den britiske grøsseren Dog Soldiers av Neil Marshall fra 2002.

Handling: En gruppe britiske soldater befinner seg i skogen på det skotske høylandet på et treningsoppdrag. Etter kort tid finner de ut at noe ikke er som det skal. De finner rester av det som en gang var noen spesialsoldater som hadde vært på et annet oppdrag. Og når mørket senker seg over skogen og fullmånen lyser kommer beistene fram og begynner sin favoritthobby som består i å partere menneskekropper med sine voldsomme tenner. Soldatene kommer seg inn i bilen sin og kjører til de finner et lite hus i skogen der de forsøker å stasjonere seg for kvelden. Det tar ikke lang tid før udyrene får ferten av dem og da er gode råd dyre og de forsøker å forsvare seg så best de kan med de våpen de har tilgjengelig...
Les resten av min omtale her: En relativt velykket monstergrøsser som gjør jobben sin.

Jeg husker veldig godt første gang jeg så denne filmen. Det var 25 januar 2003 på nattkino på Bergen Kino. Filmen begynte klokken 23 og jeg viste ingenting om filmen annet enn at den het Dog Soldiers. Jeg forventet meg kanskje en krigsfilm, men var ikke inne på tanken om at dette skulle være noen monstergrøsser. Jeg husker at jeg satt meg ned med mine kamerater i kinosalen og begynte å se filmen. Og den begynte ganske rolig med et kjærestepar som var på telttur i skogen. Jaja, er dette en slik film tenkte jeg, men jeg skulle rakst ta feil for noen sekunder senere var det ikke mer igjen av dette paret og jeg satt igjen veldig overrasket. Det er jo litt kult å bli totalt overrasket når man går på kino, men jeg likte ikke så makabre filmer som denne var den gangen så for meg var den bare en helt grei film å se. Han som også hadde bursdag den gangen digget filmen og var framdeles litt henrykt over å se den igjen. Jeg har jo sett en god del film siden jeg så denne sist og vet litt hva en skal se etter i en velykket film også i denne sjangeren som jeg ikke ser så alt for ofte. Jeg er framdeles ikke superengasjert over varulver eller vampyrer, har aldri helt fattet den store interessen for det, men gi meg et romvesen så er jeg der med en gang og følger med. Men jeg liker veldig godt spiriten denne filmen er laget med. At en forsøker med enkle midler å skape et univers med varulver og få det til å fungere med et såpass beskjedent budsjett som man har brukt her. Det er jo det samme med vår Død Snø som er helt i samme gaten som denne filmen og likte en den vil en nesten også garantert like denne som er smidd over samme lest.

Selv om jeg ikke liker sjangeren skal jeg gi dette en tommel opp og ender på et terningkast fire fordi det er bra velykket innfor sin egen sjanger, og for de som liker slikt kommer dette nesten garantert til å slå an. For min del er jeg ikke så glad i tarmer og innvoller, og masse blod som sprutes mot deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar