Søk i denne bloggen

mandag 17. januar 2011

Alien

De siste dagene har jeg tatt for meg Alien-filmene som jeg liker ganske så godt og rett og slett sett dem om igjen. Jeg startet med den første filmen, Alien fra 1979, som er regissert av Ridley Scott (Blade Runner, Gladiatoren og American Gangster). Sci-fi var ikke så stort den gang som det er i dag. De store filmselskapene turde rett og slett ikke satse på det siden man ikke annså det som interessant nok for de store massene. Men det klarte virkelig denne filmen å snu. For den ble en riktig kassasuksess på kino og har i ettertid blitt en filmklassiker som alle bør ha sett før de dør.

Filmen handler om besetningen på romskipet Nostromo som mottar et nødanrop fra en øde planet. De bestemmer seg for å komme til unnsetning og oppdager samtidig en helt ny organisme som ikke er så harmløs som den ser ut til med første øyekast. Og etter hvert befinner de seg i livsfare alle som en for denne livsformen er blodtørstig, skremmende og livsfarlig for besetningen som har sitt svære strid med å fortsette å holde seg i live...
Les mer av min filmomtale her: Klassikeren: Alien.

Jeg husker første gang jeg så denne filmen. Jeg kan ikke ha vært mer enn rundt 11-12 år gammel. Den gikk på på NRK på kvelden og jeg synes først den virket litt kjedelig, men etter å ha fulgt med litt var jeg helt hekta. Den er en veldig god thriller og helt ulikt alt annet jeg hadde sett til da. Det var en utrolig spennende opplevelse å se filmen den gangen. Den er jo litt ekkel og skremmende, spesielt for barn som meg den gangen. Jeg husker jeg svettet godt da jeg så denne og den gav meg litt av et inntrykk den gangen. Etter denne filmen ble jeg litt bitt av sci-fi-basillen og nå er jeg blitt en som nesten ikke kan få nok av sjangeren selv om jeg egentlig nesten liker all film like mye.

Men så tilbake til filmen. Stemningen i filmen er veldig pulserende og man vet at det befinner seg et skremmende monster av et romvesen inni et stort romskip. Men romskip har ikke så brede ganger og kanaler som man kanskje besetningen ville ønsket. Derfor får man en meget så klaustrofobisk følelse der faren kan ligge rundt hvert et hjørne. Man føler man blir med besetningen og vet hele veien like mye som hver av dem om det som skjer. Man liker også veldig godt hvordan filmen er bygget opp. I begynnelsen ligger fascinasjonen rundt oppdagingen av nytt liv og så utvikler det hele seg til litt av en thriller.

Om du ikke har fått med deg denne filmen bør du se den. Den er kanskje litt gammeldags lagt opp, men dette er en klassiker som også i dag klarer å underholde og fascinere deg. Terningkast 6 fra meg.

2 kommentarer:

  1. Hei. Husker du hvilket år Alien gikk på NRK? Den satte virkelig dype spor i min oppvekst, men er usikker på hvor gammel jeg egentlig var da jeg så den.

    SvarSlett
  2. Jeg kan ikke si det sikkert, men jeg kan tenke meg at det var rundt 1991 eller 1992.

    SvarSlett