Søk i denne bloggen

tirsdag 18. januar 2011

Aliens

Aliens er framdeles en vanvittig god sci-fi film som jeg digger ganske heftig.

Handlingen er som følger: Ripley var den eneste overlevende da en alien gikk løs på mannskapet i romskiept deres. Hun sendte seg selv ut i en romvessel på autopilot. Hun lå og sov i en beholder som ikke gjør henne eldre. Men ting går ikke akkurat som Ripley hadde planlagt og hennes vessel kom litt ut av kurs og ble ikke funnet før det var godt 57 år. Når hun kommer tilbake til basen er hele hennes familie død og hun sliter med voldsomme traumaer etter sitt møte med det uhyrlige romvesenet. I løpet av årenes løp har man kolonisert planeten der man fant Aliensene i den første filmen. Nå drar et team med en gjeng soldater og eksperten Ripley til kolonistene på LV-426 for å etterforske hvorfor de ikke har gitt livstegn fra seg...
Les mer om min av filmen her: Aliens er framdels sykt kul og noe av det ypperste innenfor sci-fi

Første opplevelsen av denne filmen var helt vill for min del. Jeg plukket den opp med en rein tilfeldighet. Du vet hvordan det var før i tiden når man ikke hadde digitalt TV eller internett og det ikke var like lett å sjekke hva filmen en så på het. Jeg hadde jo sett Alien fra før men hadde ikke peiling på at den het det og husket den bare som veldig spennende å kul. Historien til hvordan jeg fikk meg til å se Aliens første gang begynner i en helt vanlig gymtime på en fredag på min ungdomsskole Kirkevoll. Gymlæreren vår som het Wagner snakket med oss gutta i garderoben. Så kom han inn på hvilke filmer som gikk på kvelden på TV. Han sa at Aliens var en av hans favorittfilmer og at den var svært bra og at det var noe vi burde se. Men vi måtte love å ikke si at det var han som hadde anbefalt filmen til oss siden vi ikke var gammel nok til å se filmen. Jeg var jo svært dårlig i engelsk på ungdomsskolen og skjønte ikke noe av hva filmen gikk i annet enn at det var en film vi ikke var gammel nok til å se og det var ofte en super grunn nok til å se en film den gangen. Så når jeg kom hjem så var det første jeg gjorde og programmere videospilleren vår til å ta opp filmen siden den gikk så seint på kvelden at jeg ikke hadde vært sikker på å se hele filmen før jeg hadde vært jaget i seng. Men neste dag så så jeg selvsagt filmen og jeg digget den og da slo det meg også at dette var oppfølgeren til en av mine ynglingsfilmer. Jeg ente opp med å se filmen en god del kvelder når mine foreldre var borte slik at de ikke skulle merke hvilke filmer jeg så på. Jeg digget denne filmen og kunne nesten ikke få nok av den, men så tok min søster og spilt over filmen med en døv komedie og da mistet jeg filmen for en tid. Til jeg i 2002 kjøpte den på DVD for 150 kroner som var et supertilbud og i tillegg var filmen på Sone 1 også, så jeg må alltid fikle med DVD-spillerne mine for å kunne fortsette å se denne filmen som jeg elsker så høyt.

Dette er nærme en av de beste oppfølgerne som er laget, og selvsagt vet jeg at Terminator 2 overgår denne såvidt, men dette er så bunnsolid og interessant at man ikke kan annet enn å omfavne filmen. Regissør James Cameron er mannen bak filmen og han var ikke så rent lite fan av Ridley Scotts Alien fra 1979. Det hjelper ofte å ha folk som er veldig dedikert til sin oppgave for Cameron klarer å blåse mye nytt giv inn i denne oppfølgeren. Filmen er jo superambisiøs og den lykkes også ikke så rent lite i det den forsøker seg på. Mens den første filmen var en monsterthriller i rommet med en del alienmystikk og en Alien i sving, er oppfølgeren på en base fult av Aliens og med mye action og faktisk også en del oppdaging av nye ting også her. Om man liker god sci-fi så er dette noe man må få med seg. Det er så mange tøffe scener i filmen og så mye kult å få med seg her at man nesten ikke vet helt hvor en skal begynne, jeg tror jeg bare anbefaler deg å se dette så jeg ikke avslører for mye av det filmen inneholder. Om du likte den første Alien-filmen er nok dette noe du må få med deg. Hvem som er best av de to filmene er vanskelig å svare helt enkelt på, men jeg heller litt mot denne selv om den første filmen også er et must og gir en helt annen også super opplevelse. Nå skal det jo også legges til at om du ikke har sett den første filmen så kan du trygt se denne filmen uten å føle at du mangler noe for alt er lagt opp til at nye seere kan med største letthet komme inn i filmen.

To tomler opp for denne action og sci-fi perlen og et soleklar terningkast seks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar