Søk i denne bloggen

onsdag 19. januar 2011

Tanker rundt den kommende Alien-prequelen


Etter å ha nylig sett om igjen alle Alienfilmene så er sitter man bare igjen med at det er igrunnen nesten bare de to første som duger og står igjen som klassikere i ettertiden. Når man så tar opp tråden igjen og skal lage to nye filmer, så er det veldig kult at man setter disse til før den første filmen i tid da nesten all mark etter den er ferdig pløyd av alle de andre filmene. Skal man nå endelig få vite hva som skjedde med besetningen på romskipet som sendte ut en nødmelding i den første filmen? Det gjenstår å se, men noe er sikkert og det er at man vet ikke helt hvordan dette vil ta form. Det eneste vi vet med sikkerhet er at vi kommer til å se Alien i fri utfoldelse og det er jo befriende etter å ha hatt pause over et helt tiår fra disse fryktinngytende skapningene.

Det er veldig gledelig at man får Ridley Scott, mannen bak den første Alien-filmen, tilbake som regissør på prosjektet. Han vet hvordan han skal lage god sci-fi og har imponert oss før med også klassikeren Blade Runner. Vi får håpe at manuset for de kommende filmene blir godt nok. Det blir ført i pennen av de relativt ukjente skribentene Jon Spaihts og Damon Lindelof. Sistnevnte er mannen bak 114 episoder av suksessserien Lost. La oss håpe at vi kanskje får noen svar på hvor Alien kommer fra og hvordan de oppsto. Man har veldig mange muligheter her til å skape interessante ting i en nesten helt upløyd mark. Det blir også spennende med Noomi Rapace i hovedrollen.

[Ny info som jeg takker Morten for]
For kort tid siden avslørte 20th Century Fox at tittelen på filmen vil bli Prometheus. Filmnettstedet Deadline.com melder at filmen ikke lenger blir en prequel til den første Alien-filmen slik det først var ment. Det er nå blitt noe mye mer originalt. Det skal nemlig foregå i et nytt og mer originalt univers. Jeg håper på at man får se Aliens i filmen slik at man kjenner igjen fra de andre filmene. Jeg følger i alle fall med i spenning om hva som skjer med dette prosjektet.

Til sist vil jeg bare legge til at jeg har mye mer tro på de to filmene vi har foran oss enn den siste filmen som i mine øyne var bare en dårlig liten vits. Jeg kommer til å se fram mot de nye filmene med stor interesse og spenning. Det er ikke hver dag man får oppleve Ridley Scott til å skulle lage en ny Sci-fi-film ;)

2 kommentarer:

  1. Synes også absolutt at de to første filmene er best! Meget rike på stemning, atmosfære og spenning!

    Bra at de går tilbake i tid på det nye prosjektet, heller enn å fortsette der fireren slapp...

    SvarSlett
  2. Viser til at den nye filmen vil utspille seg i et nytt og originalt univers. Gleder meg til å se Noomi Rapace i hovedrollen. Det her tror jeg blir bra!

    http://www.slashfilm.com/ridley-scotts-alien-prequel-longer-alien-prequel-prometheus-starring-noomi-rapace/

    SvarSlett