Søk i denne bloggen

mandag 7. februar 2011

Hvordan greier en seg uten strøm og internett?


I dag gikk strømmen plutselig og dette skjer egentlig utrolig sjelden og når den først skjer så er den borte bare i en kort periode på noen minutter. Men i dag har det altså drøyet seg noen timer (nesten tre timer). Jeg satt jo som vanlig og jobbet på internett. Jeg holdt på å skrive en filmanmeldelse av filmen The Adventures of Robin Hood. Heldigvis er det slik at bærbare PC-er har batteri som gjør at jeg kunne fortsette å skrive selv om strømmen ble kuttet. Men nå er batteriet tomt på min bærbare PC så da er jeg kommet over på min mini-PC som heldigvis hadde litt batteritid igjen slik at jeg kunne more meg litt med å skrive denne teksten.

Det er igrunnen veldig kjedelig uten internett. Man kan ikke more seg med all verdens informasjon og man føler seg nesten litt naken der man sitter. Det hadde jo hjulpet en god del på å hatt strøm slik at man kunne sett på film, laget middag eller andre ting man tar for gitt i vårt samfunn. Istedet sitter jeg her med stearinlys og skriver litt for å ha noe å gjøre på i det hele tatt. Man får jo tid til å tenke litt i slike situasjoner. Hva gjorde man før i tiden for å få tiden til å gå? Det er nesten helt utenkelig å skulle slå i hjel tid uten noen form for underholdning. Man kan jo holde det gående noen timer med batterier på diverse bærbare PC-er, men så er det stopp. Det hjelper jo litt på at min bror stikker innom snart og da tenker vi å spille noe spill som er veldig god underholdning som man ikke trenger strøm eller internett for å gjennomføre.

Man ser jo ofte filmer fra tider der man ikke ikke hadde strøm og der virker det som om man gjorde en hel del. Det var jo en del hardere tider før i tiden virker det som. Man måtte jobbe mye og hardt for å få mat på bordet og man måtte spinke og spare på alt mulig og det var ikke tid for noe særlig luksus hos folk flest. I dag er det totalt anderledes. Vi var heldig og fant olje og da ble vi ett av verdens rikeste land. Levestandarden har endret seg voldsomt bare de siste tredve årene siden jeg ble født. Jeg er oppvokst på 80-tallet og da var priser på matvarer og saker og ting en del ganger høyere enn de er i dag. Vi fikk bare snop hver lørdag og brus og snacks var bare forbeholdt helger. Det kostet en formue med datamaskiner så det var ikke forbeholdt almenheten. Vi fikk vår første datamaskin i heimen i 1987 da pappa jobbet i Norsk Data. Den kostet ca 50 000 kroner den gangen noe som hadde tilsvart flere hundre tusen i dag. Men etter hvert som årene er gått er ting blitt bedre og bedre og levestandarden høyere og høyere og grensen for hva som er luksus er flyttet flere hakk. Alle har internett og datamaskin og man tar det som den største selvfølge at man kan følge med hva som skjer over hele verden. På 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet hadde man andre ting istedet for internett. Da var det tekst-TV som gjaldt. Jeg husker alle leste oppdaterte nyheter der og for oss barna var det stor underholdning i å orientere seg i den. Internett fikk man ikke først tilgang til rundt midten av 90-tallet da skolene begynte å lage datarom med internettilgang.

Men nå er faktisk strømmen kommet tilbake og jeg er kommet ut av steinalderen og tilbake i vår vante tid. Takk Gud for internett! Og for den saks skyld strømmen som muliggjør en hel del man tar for gitt i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar