Søk i denne bloggen

lørdag 19. februar 2011

Grizzly Man

I kveld har jeg sett av dokumentaren Grizzly Man av Werner Herzog fra 2005.

Handling: Timothy Treadwell er en artig skrue av en mann som viet 13 år av livet sitt til å ha nærkontakt med bjørner og leve sammen med dem hver sommer. Han viste at dette kunne være dødelig farlig, men klarte likevell ikke la være å leve i bjørnens rike sammen med dyrene. Det virker som om han ville være en bjørn og til slutt måtte gi slipp på livet når naturens overmann i en stor bjørn kom og spiste den bjørnelidenskaplige Treadwell i 2003...
Les mer i min filmomtale her: En meget god dokumentarfilm om en usedvanlig kar.

Det er ikke så ofte jeg ser dokumentarfilm, men jeg har en kamerat som liker å se slikt og da fant jeg fram denne fra hyllen som jeg ikke hadde sett selv heller. Det er den første filmen jeg ser av Werner Herzog og dette var så pass bra at det nok heller ikke blir den siste filmen jeg ser fra tyskeren. Jeg er ikke spesielt interessert i hverken bjørner eller naturfilmer da jeg har gått meg litt lei den slags etter å ha sett litt for mye på Discovery og National Geographis i min ungdom, men Grizzly man likte jeg ganske godt. Man føler at mannen Timothy Treadwell er så pass absurd at man får en nesten mystisk tiltrekning til å følge med på filmen. Man blir liksom aldri helt klok på denne mannen som innimellom framstår som en rein skjær gal mann, selv om man ikke vet hva som er spill foran kamera og hva han virkelig mener. Det kommer heller ikke godt fram om disse opptakene som er gjort av Treadwell var ment å bli brukt i almenheten slik de her vises. Som sagt så ser ikke jeg så mye dokumentarfilm om det ikke handler om andre verdenskrig da, der er jeg umettelig, men når man ser gode filmer som dette så får man lysten på mer av dette. Har nå nettopp kjøpt meg den norske dokumentarfilmen Kon Tiki som jeg gleder meg til å se som forøvrig klarte mesterstykket å vinne Oscar.

For Grizzly Man blir det helt klart en tommel opp og et sterkt terningkast fem. Dette er en film man kan se enten man er naturverner eller bare er ute etter å få fortalt en god historie på et interessant vis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar