Søk i denne bloggen

torsdag 10. februar 2011

Tingen Fra En Annen Verden


I kveld har jeg sett Tingen Fra En Annen Verden fra 1982 av John Carpenter med Kurt Russell.

Handling: Vi befinner oss på vinteren 1982 i Antarktis. Et helikopter jager en hund som de forsøker å avlive. Hunden er smart og klarer gang på gang å unnvike skuddene fra jægeren i helikopteret. Hunden søker inn mot en amerikansk forskningsbase. Helikopteret lander rett utenfor basen og blir møtt av besetningen på den amerikanske basen. Mannskapet i helikopteret er normenn og de forsøker å advare amerikanerene men det er nyttesløs når de bare snakker norsk og med frasen: ‘Det er ikke en bikkje, det er en slags TING! Det imiterer en bikkje! Det er ikke virkelig, kom dere vekk idioter’. Den ene nordmannen forsøker å bruke en håndgranat, men mister den i snøen med helikopteret og han sprenger både han og helikopteret. Den andre nordmannen forsøker å skyte hunden med alle midler, men ender opp med å bli drept selv av en av amerikanerne som føler seg svært truet. Amerikanerne tar godt vare på hunden og låser den inn med de andre hundene. De begynner å utforske området nordmennene kommer fra og finner en UFO i isen og tar med seg et missfoster av et lik med hjem til basen, noe de aldri burde ha gjort for da bryter reine helvete løs...
Les mer av min omtale av filmen her:Kultklassikeren The Thing som er en svært god film i sin sjanger.

Jeg husker godt første gang jeg så denne filmen var etter at jeg hadde fått den til 18-årsdagen min på VHS. Jeg så filmen en stund etter bursdagen min i 1998. Jeg husker at jeg den gangen ikke synes filmen var det helt store. Jeg synes da at den var litt for rar etter min smak, men etter å ha sett denne filmen om igjen flere ganger siden den gang synes jeg den blir bedre og bedre for hver gang jeg ser den. Jeg digger jo sci-fi og dette er såpass bra gjort på det planet og har svært gode effekter som jeg nesten ikke trodde var mulig tilbake på begynnelsen av 80-tallet.

Jeg har jo også sett originalen som denne filmen er bygget på og må si at denne filmen er faktisk en del mer velykket fordi en fokuserer på andre ting enn bare å vise et monster som går løs i en forskningsbase. Denne filmen klarer å spille på flere strenger og er i mine øyne en nærmest perfekt film. Jeg bare digger den virkelig og kan nesten ikke fått sett den nok ganger. Det er noe med all mystikken og den guffne stemningen som bare er helt utrolig bra gjennomført i filmen.

Jeg gir dette en stor tommel opp og en stor anbefaling. Mitt personlige terningkast er en sekser, men jeg har moderert meg litt i min filmomtale og ender på en femmer siden ting kanskje kan bli litt sært enkelte ganger for den som ikke liker sci-fi så godt som jeg gjør.

1 kommentar:

  1. The Thing er fantastisk! Jeg har ikke sett originalen, og føler egentlig ikke noe behov for det heller. Blir spennende å se hva som skjer med den nye versjonen eller prequel om du vil. Det som jo er en viktig del med The Thing er at det kun er menn - altså ingen melodramatisk kjærlighetshistorie som kan spore av selve handlingen. Spørs om det blir like bra i prequelen, siden det er bekreftet at Mary Elizabeth Winstead skal være med...

    SvarSlett