Søk i denne bloggen

lørdag 19. februar 2011

Metropolis


Jeg har to dager på rad sett stumfilmen Metropolis fra 1927 av Fritz Lang i to bolker siden den var litt lang.

Handling: Filmen utspiller seg i et futuristisk urbant dystopi i megabyen Metropolis. Samfunnet er delt inn i klasser: en for planleggere og ledelse som lever i høyt oppe i byen i luksuriøse skyskrapere, den andre klassen er arbeidere som jobber som slaver i fabrikken og bor dypt under jorden. Byen var grunnlagt, bygget og blir styrt av Joh Fredersen. Som alle andre sønner av ledere i Metropolis lever også Johs sønn Freder et liv i total luksus. Men en dag han sprader rundt i edens hage får han se arbeiderkvinnen Maria som han blir helt bergtatt av. Hun skal egentlig ikke være på overflaten og drar tilbake til undergrunnen så raskt hun er oppdaget, men Freder følger etter henne ned til arbeiderne og der maskinene er. Der får han se at en stor maskin eksplodere og får drept dusinvis av arbeidere og han får vite hvilket helvete de arbeider under. Freder drar straks til overklassen igjen og konfronterer faren med hvordan arbeiderne blir behandlet, men faren vil ikke høre på ham. Maria organiserer arbeiderne og gir dem håp om en bedre framtid der arbeidere og ledere kan snakke sammen, men det er bare at de trenger en brobygger mellom klassene. Freder er mannen de har ventet på og han er villig til å vie livet sitt for å forsøke å hjelpe arbeiderne...
Les mer i min filmomtale her: Klassikeren Metropolis.

Jeg har lenge både gruet meg og gledet meg til å se Metropolis. Det er jo den eldste sci-fi-filmen jeg har sett i format av en spillefilm, og jeg elsker som sagt sci-fi-sjangeren og følte at dette var noe jeg burde ha sett. jeg har jo sett en del stumfilmer fra før så barrieren å møte en film uten tale eller annen lyd men kun med musikk var for meg brutt for mange år siden. Jeg er stor fan av den store stumfilmstjernen Buster Keaton og har omtrent sett alle hans filmer inkludert kortfilmene hans også. En liten digresjon: hvis jeg skal anbefale deg verdens mest underholdene kortfilm så se så må du se Buster Keatons Neighbors fra 1920, en mer spektakulær film enn det finner du ikke, den finner du her http://www.youtube.com/watch?v=yUVL-0ONwYY. Men tilbake til Metropolis som er en tysk film fra 1927 og som forøvrig var Hitlers ynglingsfilm som man kan faktisk skjønne litt ut fra hvordan filmen framtoner seg. Her er det en mann som styrer et samfunn i byen Metropolis og arbeiderne jobber ræven av seg for at de på toppen skal ha det fint. Vi får også se et teknologisamfunn der mye blir styrt av maskiner og man trenger mennesker for å styre maskinene igjen. Man får også introdusert et maskinmenneske ikke så veldig ulikt C3PO fra Star Wars da det faktisk var fra Metropolis man hentet inspirasjon til den karakterens utseende. Filmen føles veldig klassisk og har en god del kunstneriske filmscener som er veldig flotte å se. Man bør bli vant til å se stumfilm når man ser dette for å få utbytte av filmen. Det krever blant annet at man må følge veldig nøye med når man ser filmen. Går man glipp av en replikk kan man plutselig falle helt ut av det som skjer. Men om du er en mann eller dame som elsker film er vel dette noe du bør se før du dør og føles som en av de beste stumfilmene jeg har sett. Et aldri så lite mesterverk synes jeg dette er i all sin prakt.

Som du kanskje skjønner får dette en solid tommel opp. Terningkastet blir rullet på sekseren for denne fiktive alternative framtidstolkningen som faktisk virker veldig tidløs i sin uttrykksform.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar