Søk i denne bloggen

fredag 22. april 2011

Drømmen om Narnia: Løven, heksen og klesskapet - Miniserie BBC


I går satt jeg meg ned for å se den første miniserien om Narnia av BBC fra 1988.

Handling: Året er 1940 og barna Peter, Susan, Edmund og Lucy blir sendt på landet for å komme bort fra bombene og krigen som snart ruller inn over England. De kommer til et gammelt herskapshus der de forsøker å underholde seg etter beste evne. En dag det regner ute finner barna ut at de skal leke gjemsel. Det er da Lucy finner på at hun skal gjemme seg i et stort skap. Inni skapet finner Lucy at det gjemmer seg en ny verden der det er vinter og hun ikler seg en pels og utforsker det nye merkelige landet som hun etterhvert finner ut at heter Narnia etter å ha snakket med en faun. Når hun kommer tilbake til den virkelige verdenen forteller hun om det hun har opplevd og de andre tror henne ikke i det hele tatt, men noen dager senere får herskapshuset besøk og barna har fått streng beskjed om holde seg borte. De tvinges da til å finne et sted å gjemme seg så de ikke er til bryderi for den strenge fruen i huset og da er det gamle skapet stedet det hele faller på. Der finner alle barna snart ut at Lucy snakket sant og de begir seg inn i Narnia. Men ting er ikke bare spøk her for det er den onde hvite heksen som styrer her. Nå befinner snart Peter, Susan, Edmund og Lucy seg i en stor kamp mellom det gode og det onde...
Les mer i min filmanmeldelse her: Nostalgisk fantasygjensyn som fungerer på et vis.

Jeg husker veldig godt da jeg var mindre og jeg så denne serien på TV. Jeg tror jeg ikke kan ha vært mer enn 9-10 år første gang jeg så denne serien. Jeg husker godt at den gikk om morgenen i påsken på slutten av 80-tallet. Jeg husker at jeg digget denne serien da jeg så den den gangen. Dette var mitt første møte med fantasy og det var dette som trigget interessen for den sjangeren skikkelig. Men det er ofte slik når man ser slike saker og ting og skal man se dem om igjen senere så blir man som oftes litt skuffet og det ble jeg også her. Spesielt skuffende var effektene som rett og slett var komisk dårlig. Det å ha noen enkle og skikkelig dårlige tegneserieeffekter der man viser de skapningene man ikke fikk laget ved hjelp av kostymer og sminke. Men etter å ha sett en del Disneyfilmer vet jeg at det finnes så utrolig mye bedre tegnefilmhåndverk enn det man får presentert her. Dette virket bare som en meget billig løsning for å få med alle tingene som boken beskriver. Det hadde vært mye kulere om man tok vekk de tingene man ikke maktet helt å mestre og fikk opp kvaliteten litt. Men sminke og kostymer er jo ganske bra for tiden den er laget under. Spesielt er løvekostymet til løven Aslan helt fantastisk bra. Der føler man at BBC har brukt en god del penger. Jeg likte også godt beverkostymene og faunen. Den hvite heksen var også kult nok sminket. Skuespillet var jo litt utpreget og overspillende spesielt hos heksen og barna. Men man legger seg ikke helt så mye opp i det lenger. Historien er jo noe jeg virkelig liker i klassisk kamp mellom det gode og det onde.

Dette hadde virkelig tapt seg litt med alderen og underholdningsverdien var gått en del ned. Men om man liker fantasy så vil jeg likevel anbefale dette fordi det er litt underholdning og særlig som et nostalgisk gjensyn. Jeg gir dette en svak tommel opp og et svakt terningkast fire.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar