Søk i denne bloggen

lørdag 23. april 2011

Steven Spielbergs Duel


I dag så jeg Steven Spielberg første film vad navn Duel fra 1971.

Handling: En mann er ute og kjører og treffer på en lastebil som kjører litt tregt og slepper ut mye plagsom eksos. Han velger å kjøre forbi lastebilen og da han gjør dette går det ikke lenge får lastebilsjåføren kjører forbi ham igjen. Mannen kjører forbi lastebilen enda en gang før han tar inn på en bensinstasjon og fyller bensin og ringer hjem. Lastebilen velger også å stoppe på bensinstasjonen og kjører ut igjen før ham igjen. Når mannen tar igjen lastebilen blir det litt av en lek der lastebilen velger å ikke sleppe ham forbi ved å forsøke å presse ham ut av veien. Mannen har dårlig tid og er på vei hjem til sin familie. Han tar en sidevei og kommer seg forbi lastebilen og tror han er kvitt monsteren, men lastebilsjåføren gir seg ikke og lar bilturen fortone seg som et mareritt for familiemannen...
Les mer i min filmanmeldelse her: Spielberg overbeviser allerede fra første film.

Jeg hadde hørt fra andre at denne filmen faktisk var god underholdning, men jeg hadde mine tvil for det hørtes jo ut som et litt vel enkelt konsept. Etter hvert som jeg så filmen ble jeg faktisk mer og mer imponert fordi dette er så vellaget. Det at en lastebil kan være som et monster som det nesten er her er jo en artig tanke som hørtes litt teit ut igrunnen, men når man ser filmen så synes man det fungerer såpass bra og er så underholdene at en ikke rynker på nesen over denne litt snodige og grusomme lastebilsjåføren. Steven Spielberg er virkelig en som kan lage filmmagi og denne filmen var nok det som gjorde at han fikk en fot inn i Hollywood og når han senere har fulgt opp og vist tilliten verdig er han jo blitt en av Hollywoods mektigste menn. Men tilbake til denne filmen som fortoner seg nesten som en grøsser, men uten at det blir særlig skummelt bare intenst og spennende. Stemningen i filmen er jo veldig bra. Det hele begynner på en måte som gjør at en sitter å følger med og lurer på hva som skjer og hvem man skal følge. Vi følger en bil ut av byen og får etterhvert se hvem som sitter bak rattet. Og så dukker denne lastebilen opp og så blir alt så mystisk og spennende på samme tid. En ting jeg elsker med denne filmen er at man merker at de som har laget dette har virkelig har villet underholde maks og det til tross for at man har hatt et veldig lite budsjett på dette. Dette er jo en TV-film, men jeg er sikker på at dette hadde vært en klassiker om den hadde gått på kino og en stor publikumssuksess for dette er så bra man kan lage det på dette budsjettet.

Dette får en stor anbefaling fra meg. Jeg kaster en femmer på terningen og to tomler opp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar