Søk i denne bloggen

onsdag 27. april 2011

The Queen


Jeg har sett The Queen fra 2006.

Handling: Filmen begynner ved det politiske valget i Storbritania i 1997. Andre mai samme år blir det klart at Tony Blair blir Englands yngste statsminister gjennom tidene. Dronningen innsetter statsministeren Blair på sitt rutinerte vis. Men så skjer det noe forferdelig som de begge to og en hel verden aldri kunne ha forestilt seg. Prinsesse Diana dør i en bilulykke. Vi følger Dronningen av Storbritannia gjennom denne tiden. Dronningen trekker seg tilbake med familien sin og forholder seg taus i situasjonen. Hun klarer rett og slett ikke å forstå verdens tårevåte reaksjon på Dianas død...
Les mer i min filmanmeldelse: Interessant og spennende Dronningportrett.

Jeg viste ikke helt hva jeg gikk til når jeg satte meg ned for å se denne filmen. Var litt redd for at den kanskje var litt tung å se, men det var den virkelig ikke. Her får man faktisk også en dose humor med på kjøpet. Det var også gått en stund siden Dianas død så det var på sin plass å gjenoppleve dette absurde dramaet som rystet en hel verden. Det artige her er å se hvordan kongehuset tar dødsfallet og det er ikke enkelt å skjønne for andre enn dem selv. De sørger nemlig ikke i det hele tatt og holder seg helt kald og rolig som om ingenting har skjedd. Det er alltid god underholdning når herskere er i utakt med sitt folk og det er det også her. Man får også møte Tony Blair her som gjør hva han kan for å redde situasjonen og man får en liten duell mellom han og dronningen. Dette var faktisk en så god filmopplevelse at jeg måtte se filmen om igjen noen timer etter at jeg hadde sett den. Filmen er ikke fult så god som Kongens Tale, men er ikke langt etter og det er faktisk mange likheter i de to filmene. Det er jo også litt kult at man her møter datteren til kongen i Kongens Tale og her møter hun sin største utfordring i sitt liv.

En sterk tommel opp for dette underholdende og spennende dramaet. Jeg ruller også en sterk femmer for dette og selvfølgelig en sterk anbefaling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar