Søk i denne bloggen

fredag 4. februar 2011

Schindlers Liste


I dag tok jeg mot til meg for å sette meg ned for å se Schindlers Liste fra 1993 av Steven Spielberg.

Handling: Vi entrer filmen i 1939 rett etter at den polske hæren har blitt beseiret av de tyske styrkene på to bare uker. Jødene måtte da registrere alle sine familiemedlemmer og flytte til større byer. Over 10 000 jøder ankommer Krakow fra landsbygda hver dag. Samtidig kommer en tysk entreprenør ved navn Oskar Schindler til Krakow i Polen for å tjene penger. Han er en litt gåtefull person som til tross for at han er medlem av nazistpartiet ansetter jøder på alle sine fabrikker. Vi følger historien til noen av jødene som ble reddet unna fra de store masseutryddelsene i de fryktelige konsentrasjonsleirene...
Les mer om filmen i min anmeldelse her: Særdeles perfekt og svært engasjerende.

Jeg digger filmer fra andre verdenskrig som om man kan ha favoritter innenfor kriger er min ynglingskrig. Krigen innehar akkurat avanserte nok våpen og så er det så mye mystikk knyttet til nazistene og hva de foretok seg. Det virker så fjernt fra vår tid at det fortoner seg nesten som et eventyr. I tillegg til Adolf Hitler har man jo også Stalin som begge konkurrerer om å terrorisere sitt folk til maks og drepte mange titalts millioner av folk tilsammen. Men så tilbake til denne filmen. Dette er første gang jeg ser filmen i sin helhet. Jeg forsøte en gang for om lag fire år siden å se den men måtte gi meg fordi jeg synes det ble for sterkt for meg. Har gruet meg lenge til å se filmen om igjen og i dag følte jeg meg i god nok form til å se filmen fordi det er ikke alltid at jeg er da jeg lider litt av irritabel tarm syndrom og ofte har problemer med ubehag i mage og tarm. Men som sagt i dag hadde jeg ikke noe problemer med det så da følte jeg at jeg kunne ta meg både tid og anledning til å se denne filmen. For meg er det veldig sterkt å se folk som blir undertrykket og lider. Det ligger ganske latent i meg siden jeg selv ble mobbet litt på skolen fordi jeg var tynn og i etter dette alltid har sympatisert med de svake i samfunnet. Denne lasten har jeg også bært med meg inn når jeg ser film også. Det er grusomt å se folk lide og spesielt når de ikke kan noe for det selv som det er i denne filmen. For meg er dette nesten verre enn å se den frykteligste grøsser eller skrekkfilm. Intrykkene er mange og de grusomste sitter litt fast i en og for min del er dette en film som man sitter igjen med inntrykk fra selv lenge eter at man har sett den.

Dette er noe som burde vært obligatorisk i skolen å se som en vekker fra en grusom og forferdelig fortid. Rasisme skjer i dag også og det er viktig å informere unge og gamle om grusomhetene som mennesker kan utsette andre mennesker for. Om vi ønsker å leve i fred og fordragelighet så er dette noe vi må få bukt med. For min del var dette en så solid tommel opp som man kan strekke opp. Et soleklart terningkast seks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar