Søk i denne bloggen

onsdag 2. februar 2011

Heldiggrisen Babe


I går satt jeg meg ned med filmen Heldiggrisen Babe av Chris Noonan fra 1995. Men jeg skriver dette i dag da jeg mistet netttilkoblingen i det jeg skulle publisere omtalen min og blogginnlegget.

Handling: Dette er en fortelling om en gris med hjerte uten fordommer. For ikke så lenge siden hadde griser ingen respekt, unntatt fra andre griser. De levede hele sine liv nesten helt uten å se solen. De trodde at jo raskere de vokste og jo mer de spiste, ville få dem raskere inn i grisehimlen, et sted så vidunderlig at ingen gris hadde ønsket å komme tilbake. Når de feite foreldregrisene drar til grisehimmelen eller slakteriet som det egentlig heter blir ungene alene tilbake i den mørke grisebingen. Men denne dage blir en liten heldiggris blir valgt ut som premie på en markedsdag og det er vesle Babe. Han blir vunnet av bonden Arthur Hoggett og det blir tatt med til bondegården hans. Den lille grisen snur tilværelse på gården med sitt helt spesielle personlighet og dette er historien om hvordan han forandret hele dalen for alltid...
Les mer i min omtale av filmen: Tidløst griseeventyr for hele familen.

Da denne filmen kom tilbake i 1995 husker jeg at den skapte en del oppmerksomhet. Jeg husker at familien min lånte filmen av noen venner, men jeg som var femten år den gangen fant aldri tid til å se filmen. Det var ikke fordi jeg ikke hadde lyst for jeg har alltid vært litt barnslig av meg, men mer fordi jeg ikke tok meg tid eller glemte filmen før den ble levert tilbake. Det var derfor jeg tenkte at jeg kunne forsøke å endre det da jeg kom til å tenke på filmen her en dag. Da tok det ikke lang tid før jeg klikket meg inn på play.com og bestilte Babe-collection som inneholdt denne filmen og oppfølgeren. Jeg har hatt denne filmen ganske lenge i hyllen min og da det dro litt ut når jeg skulle se film i dag hadde jeg plutselig fått litt dårligere tid enn forventet og måtte se meg om etter en film som var litt kortere og da falt valget på Heldiggrisen Babe som bare varer knappe en og en halv time.

Jeg vet ikke helt hva jeg skulle forvente av filmen, men tenkte nok at jeg skulle bli litt sjarmert. Jeg ble nok dessverre litt skuffet. Jeg hadde sett for meg at dette skulle være enda mer en sjarmoffensiv enn det det var, men filmen er svært godt laget med tanke på å lage en historie fullt og helt med dyr i nesten alle rollene. Forhåpningene mine var nok litt for høye og jeg husket nok bare igjen alt skrytet som denne filmen fikk da den gjestet Norge tilbake i 1995. Men denne filmen er jo veldig herlig da og de små vil nok digge dette heftig og det vil nok bli en klassiker i heimen.

Jeg gir dette tommel opp og ruller en firer på terningen fordi ikke alt var helt perfekt. Det var mye bra her og filmen fungerer jo veldig bra, men for de litt eldre kunne man jobbet mer med filmen for at den også kunne bli noe de voksne satt mer pris på. Men som sagt for de små er nok dette svinaktig moro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar