Søk i denne bloggen

mandag 14. februar 2011

Trolljegeren


Vi hadde morsdagsfeiring her hjemme av mamsen og da besøket var over ville vi unge se en film og hva var vel da mer naturlig enn å sette seg ned med den norske filmen Trolljegeren fra 2010 av André Øvredal.

Handling: De tre mediestudentene Thomas, Johanna og Kalle skal lage en dokumentarfilm om Hans som de tror er en ulovlig bjørnejeger. Hans vil først ikke ha noe med dokumentarfilmskaperne å gjøre, men en dag de følger etter ham opp i skogen gir han blåsen i sine retningslinjer og slipper dem innpå seg. Det viser seg at Hans er en aldri så liten nasjonal helt. De blir da tatt med inn i en nærmest ny verden som de ikke ante at eksisterte i den norske fjellheimen. Og dette er ikke akkurat risikofritt heller...
Les mer i min mer grundige omtale av filmen: Trolljegeren innfrir.

Jeg hadde faktisk gledet meg en god del til denne filmen kom ut da jeg ikke fikk kavet meg ut av sofaen og kommet meg på kino for å se denne ambisiøse filmen. Om du skulle være i noen som helst tvil om hva dette dreier seg om så er det de urnorske trollene som man kjenner fra eventyrene. Det er stor variasjon av hvilke troll man får se og alt er svært godt gjort effektmessig. For min del er jo dette en drømmefilm i norsk målestokk for meg. Jeg digger jo fantasy og troll er noe det er gjort alt for lite av på film og spesielt er de norske trollene så kule fordi de er så varierende i størrelse fra noen meter og opp til nesten hundre meter. Jeg likte også veldig godt at man hadde forsøkt å gjøre dette som en liksomdokumentar som nok var med på å plastre over at dette nok ikke har det største budsjettet å øse ut av, men man klager ikke på noe her og alt er svært godt gjort. Man liker også godt hvordan man har forklart mytologien rundt trollene på og får det til å passe godt inn i filmen også som en liksomdokumentar. Jeg hadde jo store forventninger til denne filmen og de ble jo til dels innfridd. Dette ble aldri kjedelig å se på og man gledet seg hele tiden til å se mer av trollene.

En solid tommel opp for dette og et terningkast fem fra meg for en film som er svært unik i norsk målestokk.

1 kommentar:

  1. Hei. Fant deg på bloggurat, og dette ser ut som en bra blogg :) Gøy å se hva andre filmbloggere synes om film.
    Jeg likte Trolljegeren svært godt (selv om hypen til filmen tok litt av det beste vekk for min del). Det var tydelig at alle som var med hadde det skikkelig gøy under produksjonen og det er viktig. Absolutt en film verdt å se når man er ute etter god underholdning uten å måtte tenke altfor mye.

    SvarSlett