Søk i denne bloggen

fredag 11. februar 2011

Runaway Jury


Jeg må si at jeg hadde store forventninger når jeg satte meg ned med filmen Runaway Jury fra 2003 av Gary Fleder med John Cusack, Gene Hackman, Dustin Hoffman og Rachel Weisz.

Det blir rettssak mot en stor våpenprodusent i USA da man mener å holde dem ansvarlig for et drap på fornærmede Celeste Woods ektemann. Anklagersiden stiller med sterkt skyts og forsvarersiden like så. Det blir en voldsom kamp der det er juryen som vil avgjøre hele saken. Her gjelder det å spille spillet for å påvirke juryen i det skjulte. For skal man vinne denne saken så er ikke ærlig spill helt nok...
Les mer i min filmomtale her: Klarer ikke å utnytte bokens glimrende utgangspunt godt nok.

Med boken friskt i minne som er skrevet av suksessforfatteren John Grisham hadde jeg mildt sagt veldig høye forhåpninger til denne filmen. Når jeg så castet i filmen gledet jeg meg enda mer. Alt duket til å skulle bli en svært underholdene to timer. Konseptet i boken er jo genialt manipulasjon av en jury planlagt til perfeksjon av noen som man ikke vet helt hensiktene til. Men til tross for at filmen nok hadde en supert utgangspunkt klarte jeg likevel ikke å svelge dette unna som jeg hadde håpet. Jeg ble rett og slett utrolig skuffet. Man hadde skrevet om rettsaken til å dreie seg om våpenindustrien og jeg følte bare der at man med den innfallsvinkelen man bruker for rettsaken i filmen var tynn som en sytråd. Det er mulig at røykeindustrien som boken dreier seg om er laget film om fra før, men hvorfor bytte når man ikke greier å få fram gode nok poenger av det og saken blir nesten ikke til å kjenne igjen. Man har også tatt seg en god del snarveier i filmen som jeg hatet. Det er kanskje en klisje at alltid boken er best, men det stemte i hvert fall her, men så er det jo mye vanskeligere å lage film enn å skrive bok. En kan i boken skrive så langt en vil og presentere mye kompliserte ting som ville vært nesten umulig å framstille på film på en lettfattelig måte.

Min personlige dom av filmen er absolutt en tommel ned, men for deg som ikke har lest boken og ikke vet bedre så tror jeg faktisk at jeg gir filmen en tommel opp. Jeg ender vel på et svakt terningkast fire i et forsøk på å være litt objektiv fordi konspetet er ganske friskt og originalt å gjøre film av.

2 kommentarer:

  1. Du er nok inne på noe her. Jeg har ikke lest boken, men likte filmen ganske så godt. Allikevel hadde jeg faktisk glemt hvem det var rettsak mot!

    SvarSlett
  2. Konseptet er som sagt veldig tøft og det gjør at man nok kan like filmen svært godt nesten bare av den grunn. Slik det er i filmen er det jo nesten litt likegyldig hva rettsaken dreier seg om og det føler jeg er litt kjipt. Men som sagt ingen dårlig film, bare at jeg følte at den kunne vært en god del bedre og brukt mer fra boken.

    SvarSlett