Søk i denne bloggen

fredag 29. april 2011

Flukten Fra Alcatraz

Måtte ha litt pause i Crittersmaratonet og valgte å koble litt av med Flukten Fra Alcatraz fra 1979 med selveste Clint Eastwood.

Handling: Vi følger Frank Morris som kommer inn som ny fange på det beryktede og til da totalt rømningssikre fengselet Alcatraz. Der befester han seg raskt som en sterk personlighet. Han tålerer ikke at systemet inneholder ting som ufrivillig sex med medfanger og det blir raskt en strid mellom Frank og fengselets store mannegris og en farlig type som ikke skyr noen midler for å få det akkurat som han ønsker. Frank klarer etterhvert å få noen venner der inne og sammen med tre andre medfanger legger han en dristig plan for å rømme fra det berytede fengselet...
Les mer i min filmomtale her: Historien som fengsler deg.

Dette er jo ikke første gang jeg ser denne filmen. Jeg kan heller ikke skryte av å være en gammel traver som har sett denne filmen siden jeg var liten. Det hele startet da vi satt oss ned en gjeng og så på Sommer-OL i 2008 hos noen kamerater av meg og etterpå begynte filmen Flukten Fra Alcatraz som jeg ikke hadde sett da og det var en film jeg likte ganske godt den gangen. Nå satt jeg meg altså ned for å se den igjen. Jeg husket jo store deler av filmen, men hadde glemt noen detaljer som gjorde at dette faktisk var ganske greit å gjenoppleve. Filmen hadde nok falt noe i underholdningsverdi også utover det at historien ikke var helt ny for meg. Jeg digger jo såkalte fengselsfilmer og dette er jo en veldig god film i så måte, men det finnes også de som er hakket bedre som jeg nå har sett i mellomtiden som gjør at dette faller noe. Det som trekker opp er at man får se Clinteren i godt gammelt slag. Han er akkurat passe barsk og tøff til å bære denne rollen og når historien også er så fascinerende å følge med på så koser man jo seg langt på vei med dette. Det er riktignok en god del spenning i filmen og det er veldig nervepirrende å se hvordan vaktene patruljerer mens våre venner jobber for livet med å komme seg ut ubemerket. Om du ikke har sett dette så er jo historien i seg selv god nok grunn til å se filmen, men en bør merke seg at dette ikke hele veien har den samme intensiteten som slutten innehar her.

Jeg ender på en svak femmer på terningen for dette og selvsagt en anbefaling om en vil ha seg litt underholdning i hverdagen. Det er jo ikke tross alt hver dag man ser noen prøver å rømme fra det som skulle være verdens mest rømnigssikre fengsel ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar