Søk i denne bloggen

lørdag 30. april 2011

Libanon


Gårsdagens skue var den israelske filmen Libanon fra 2009.

Handling: Det er juni i år 1982. Israel angriper palestinske stillinger i Libanon med fly. Nå er oppdraget å rydde opp restene av det flyene ikke fikk med seg. Vi følger fire unge soldater som har som oppgave å styre en tanks. Deres oppdrag blir å drepe all motstand i deres vei...
Les mer i min filmanmeldelse her: Endelig er tanksfilmen her, som er en anderledes krigsfilm.

Jeg viste absolutt ingenting om filmen før jeg så den. Det kom derfor som en stor overraskelse at denne filmen var litt annerledes enn det man er vant til. Lite viste jeg om at filmen bare foregår inne i en tanks hele filmen igjennom. Til tross for dette som virker som veldig snevert utgangspunkt så fungerer dette overraskende bra hele veien. Man får jo sett ut av tanksen gjennom siktet som man bruker for betraktning av omverdenen og all kommunikasjon kommer fra omverdenen enten gjennom sambandsradioen eller i form av at man mottar ordre av overordnede som kommer ned i tanksen. Klipping og foto er svært godt gjennomført og filmhåndtverket lyser vellykket av hele denne filmen. Jeg skal også være den første til å si at dette jo selvsagt er veldig sært, men jeg likte veldig godt dette siden det var litt annerledes og føltes litt som et friskt pust inn i min filmhverdag. Dette er så absolutt en krigsfilm og man får servert en god del sterke scener. Filmen viser at det ikke bare er en dans på roser å være soldat og det er ikke alltid bare lett å følge ordre til alle tider. Stemningen i filmen er også ganske trykket og når man i tillegg føler det så klaustrofobisk som dette som bare foregår inne i en tanks. Dette er som en Das Boot, bare for tanksen.

Jeg gir dette en tommel opp og en anbefaling om man vil oppleve noe litt annerledes innenfor krigsfilm og vil forsøke seg utenfor den trygge Hollywoodsonen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar