Søk i denne bloggen

fredag 21. januar 2011

TV-Serien: The Wire


Den siste måneden har jeg satt av litt tid til å få med meg TV-serien The Wire av David Simon og produsert av HBO.

Handling sesong 1:
Vi befinner oss i Baltimore i USA. Dette begynner i det D'Angelo Barksdale blir frifunnet for drap etter at et vitne forandrer forklaring. Politietterforsker McNulty tror at vitnet ble presset til å forandre forklaring av medlemmer av et narkokartell som blir drevet av D'Angelos onkel. Dette danner grunnlaget for en etterforskning av D'Angelos kriminelle aktiveitet. Politiet begynner å spane på miljøet rundt D'Angelo som inkluderer en ikke kartlagt narkohandel og flere uløste drapssaker. Men det er ikke lett å avsløre disse karene og særlig ikke når det viser seg at det utstrakt bruk av korrupsjon som innlemmer personer høyt opp i bysystemet. Men etter at politiet benytter avlyttingsutstyr snur etterforskningen og en begynner å høste frukter...

Alle sesongene omhandler byen Baltimore der politiet forsøker med alle sine midler å bekjempe kriminaliteten i byen, men det er ikke alltid så enkelt å være politi her når en må spille etter de riktige reglene og dem man skal bekjempe ikke forholder seg til noen av samfunnets lover og regler. Serien virker svært realistisk og det er relativt mange karakterer å holde styr på. Man følger begge sider av saken i både politiet og folka på gaten i narkomiljøet. Dette gjør at man føler man har veldig mye å spille på. Det man liker godt med serien er at den ikke er så forutsigbar og man vet ikke helt om politiet kommer til å greie å løse saken helt som vi hadde ventet. Det er med andre ord ganske tett opp til virkeligheten og man liker godt at en har klart å holde seg i skinnet når man har laget dette.

Serien blir av mange omtalt som verdens beste TV-serie, og jeg skjønner hva man mener med dette utsagnet og denne serien bare oser kvalitet i alle ledd. Manuset er topp og føles kvikt, engasjerende og god til å underholde. For min del er ikke dette den serien som jeg føler mest for, men den er utrolig bra da og jeg kom mer og mer inn i serien etterhvert og synes den faktisk ble bedre og bedre for hver sesong og med en super avslutning på det hele. Karaktergalleriet er veldig rikt og det er mange veldig kule typer. Min favoritt var en farget mann ved navn Omar Little som drev og ranet narkodealere og brydde seg ikke om at han selv ble satt i fare for å bli utslettet selv. Hvis du liker politiserier er dette absolutt noe for deg. Bedre enn dette blir det ikke. Dette virker meget realistisk og er et gnistrende godt drama.

Jeg hadde en ganske kul opplevelse av å se serien og er nesten litt trist for at den er over. Den er kanskje litt tung å komme inn i og en må følge ganske godt med for å få med seg alt, men når en gjør det er det ganske mange snedige detaljer som beriker en når en ser serien. Det er også små morsomheter og gode replikker som detter ned i ny og ne også og man føler at dette er ganske gjennomført. Man hadde jo hørt utrolig mye godord om serien. Det var litt vanskelig å se for seg på forhånd helt hvordan serien ville være. Det er nesten litt trist at det hele er over. Nå må jeg finne meg en annen TV-serie å se. Men det blir nok ikke den siste HBO-serien jeg ser for dette falt ganske godt i smak.

Mine omtaler av serien:

1 kommentar:

  1. Denne serien har jeg enda ikke dratt meg til å se, selv om jeg har sesong 1! Jeg MÅ få kommet igang med den nå da, hehe....!

    SvarSlett