Søk i denne bloggen

lørdag 29. januar 2011

Beverly Hills Purk


I går kveld var det på ny tid for film. Jeg, min bror og hans kjæreste forsøkte å finne en film å se for kvelden og etter mye om og men falt valget på Beverly Hills Purk av Martin Brest med Eddie Murphy fra 1984.

Handling: Axel Foley er en ung og rappkjeftet politimann i Detriot. Han er under cover i det vi møter ham i filmen og forsøker å lure kjeltringer inn i sigarettsmugling. Men ting går ikke helt etter planen og det blir en vill politijakt som kunne vært unngått, dette blir for mye for sjefen hans som sier at dette er hans siste sjanse til ikke å drite seg ut. Foley går ut med den kriminelle barndomsvennen sin Mikey Tandino og tar seg noen glass. De drar etter dette tilbake til leiligheten til Foley og der venter det noen skumle fyrer som slår ned Foley og dreper Mikey Tandino. Foley blir veldig irritert over dette og ber om ferie fra sjefen og lover å la drapet av bestekameraten ligge. Han drar da til Berverly Hills og tar inn på hotell. Nå begynner han å etterforske for seg selv de ledetrådene han har fra kameratens død. Men det viser seg snart at han kommer i trøbbel med politiet i Berverly Hills som ikke ønsker at en politimann fra Detriot som ikke har noen myndighet der skal blande seg i byens ro og orden. Det blir aldri kjedelig når Axel Foley blander seg inn i saker på sin helt egen måte som ofte går litt utenfor vanlig politipraksis..
Les mer av min omtale om filmen her: Helstøpt underholdning.

Jeg har sett denne filmen ganske mange ganger. Jeg husker jeg oppdaget filmen i tenårene da jeg så den hos en kamerat. Jeg synes at filmen var svært underholdene og gøy og har beholdt den opplevelsen på hvert gjennomsyn. Det er noe med blandingen av god musikk, morsomt skuespill og en god historie med en del action. Det er få filmer som har holdt seg like godt som denne. Humoren er veldig tidløs og man kan ikke annet enn å digge Eddie Murphy i hans kanskje beste rolle noensinne, i hvert fall den mest underholdene rollen hans.

Dette blir selvsagt tommel opp og jeg ruller et terningkast fem for denne helstøpte og spennende actionkomedien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar