Søk i denne bloggen

mandag 24. januar 2011

Cannonball Run


I dag satte jeg meg ned med min søster og hennes kjæreste for å se film. Og da han fant Cannonball Run i samlingen min bønnfalte han oss om vi kunne se den filmen og for meg var det selvsagt greit. Jeg er alltid åpen for alle filmer og det var en stund siden jeg hadde sett den sist.

Handling: Cannonball Run er navnet på verdens mest ulovlige bilrace. Man kjører fra kyst til kyst gjennom hele USA og det finnes ingen regler annet enn man skal være første mann over målstreken. Men det er masse kjepper som kan bli stukket i hjulene for de som er med for politiet er ikke nådig når man tar slike råkjørere. Dette er verdens sprøeste bilrace og vi følger to bilreparatører som kjører en ambulanse med fult personell for å forsøke å ikke bli stoppet. Kan de greie å vinne løpet i konkurranse med alle de tøffe sportsbilene og syke rikingene som er med her?
Les mer av min omtale av filmen her: Banalt og underholdene på samme tid.

Filmen begynner jo å bli en del år gammel og kom første gang ut i 1981. Den ble raskt en populær film å se. Regissøren bak filmen heter Hal Needham som er kanskje mest kjent for å ha også laget folkeklassikeren Smokey and the Bandit fra 1977 og den med Burt Reynolds. Filmen har hos mange kultstatus og selv om den er ganske dårlig bryr man seg nesten ikke om det fordi den er så underholdene selv om.

Jeg husker godt første gang jeg så denne filmen. Jeg kan ikke ha vært mer enn ti år gammel og jeg satt å så på den eneste TV-kanalen vi hadde som var NRK. Dette var med andre ord før TV2 kom på banen. Uansett så satt jeg tilfeldigvis å så på når denne filmen begynte. Da hadde vi ikke videospiller så man var nødt til å se filmen akkurat da den gikk på TV, noe som ofte var sykt upraktisk for en liten kar som meg den gangen. Jeg husker godt begynnelsen på filmen som begynner med å se en tøff svart Lamborghini som kjører i høy fart på veien og med en kul filmmusikk til. Det skulle ikke mer til den gangen for å få en liten fyr til å fortsette å se på filmen. Og når det i tillegg var komedie med som sjanger så var det ikke noe som var bedre enn det den gangen. Jeg husker at jeg digget filmen og at den giret meg sykt opp. Jeg måtte mase litt på mine foreldre for å få sett ferdig filmen fordi leggetid var akkurat passert. Etter dette husker jeg at jeg lekte mye med biler og fikk øynene opp for røde Ferrarier.

Det var igrunnen en del år siden jeg så denne filmen sist og den var jo litt artig framdeles selv om den hadde tapt seg litt på denne tiden og min søster var ikke like giret på filmen. Men nostalgien gjorde at jeg framdeles likte filmen svært godt. Reint filmteknisk er jo ikke filmen stort å skryte av og alt er ganske banalt framstilt, men sjarm og underholdning er det en del av her likevel. Min søster klaget litt over at alt ikke henger helt godt sammen her og man har tatt for mange snarveier uten å forklare hvorfor gjennom filmen. Det vil si at storylinen ikke henger helt på greip store deler av filmen, men det gjør ikke så mye når denne filmen aldri forsøker å være noe logisk på noe punkt. Dette er bare ment som lett og tanketom underholdning. Jeg gir dette tommel opp og i entusiasmen en svak firer.

Det er også snakk om en remake av denne filmen. I tidlig 2009 ble det kjent at 20th Century Fox var interessert i å lage en remake og muligens begynne en ny serie av filmer smidd over samme lest. I oktober 2009 ble Todd Phillips (Mannen bak suksesskomedier som Road Trip, Old School, Hangover og Due Date) med på prosjektet som regissør og manusforfatter. Phillips fortalte til Yahoo! at remaken er under utvikling og er planlagt å komme ut i 2013. Det skal også ha kommet rykter om skuespillere som inkluderer: Ashton Kutcher, Cameron Diaz, Bradley Cooper, Chris Rock, Seth Rogen, Daniel Craig, Wilmer Valderrama, John Cena, Rain, Jason Sudeikis, Taylor Lautner og Lindsay Lohan. Selvsagt er ingen av dem knyttet til prosjektet ennå, men dette er noe jeg håper blir en gøyal film som man håper på blir like kul som den første filmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar