Søk i denne bloggen

fredag 21. januar 2011

Brüno


I dag har jeg sett Bruno av og med Sacha Baron Cohen. Det var litt av et sprang fra Bonnie and Clyde til denne. Jeg har et veldig åpent forhold til filmer og forsøker å gi alle filmer en sjanse uansett om jeg ikke tror den passer helt for meg også når det gjelder sjangre jeg ikke liker. Denne så jeg fordi en kamerat hadde den med opp til meg og jeg var litt i humør for en komedie så jeg tenkte at det kanskje ikke var så ille.

Handling: Vi møter superhomoen i den østerrikske motereporteren Brüno som har sitt eget show på TV og går mye på moteshow over hele Europa. Men en dag bestemmer han seg for å møte opp på et moteshow i en helt unik drakt av borrelåsmateriale. Han ender opp med å henge seg fast i en garderobe og stumpe inn på catwalken og ødelegge hele showet. Det resulterer i at Brüno blir arrestert og fryses totalt ut av den europeiske moteverdenen. Han mister også plassen i sitt eget TV-show og bestemmer seg da for å flytte fra Østerrike. Han pakker sammen garderoben sin og drar til Los Angeles for å bli berømt, koste hva det koste vil...
Les mer av anmeldelsen min her:
Brüno klarer å sjokkere, men blir litt slitsom i lengden

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har det helt beste forholdet til Sacha Baron Cohen. Han er forsåvidt flink til det han driver med, men det er ikke alltid at jeg synes det er han driver med er så veldig morsomt. Jeg hadde jo sett Borat-filmen så jeg viste nok litt hva jeg gikk til, men jeg hadde glemt hvor flau man blir av disse filmene. Det var flere steder i filmen at jeg følte meg direkte ubekvem. Det lå på ting som at man føler man tullet med folk som bare forsøkte å være hyggelige og som ikke fortjente helt at man spøkte med dem og man føler at man ikke behandlet dem med respekt. Men så er det nok slik at når man lager slik film som dette og på død og liv skal virke så kontroversiell og sjokkere mest mulig så må man tråkke på noen tær, men det vil ikke si at jeg liker det særlig godt. Jeg skal innrømme at jeg synes filmen var tidvis morsom. Det var en del saker som var så absurde og rare at man rett og slett bare ikke kunne annet enn å le. Men som i Borat er det en del nakenhet så det er nok ikke alle det passer seg å se filmen med. For de som ikke taklet flauheten i britiske The Office bør heller ikke prøve seg på denne for denne går så langt det går an å gå på det sporet og kanskje litt utenfor til og med til tider.

Dette var ikke helt min type film og det vil nok være veldig individuelt hvordan man opplever den, det nedslagsfeltet kan sikkert synes alt fra at dette er direkte dårlig til at dette er nærmere genial. Jeg stiller meg litt mer i mellom og synes dette var en grei film når den forgikk, men ikke noe jeg tror jeg kommer til å se igjen. Mitt personlige terningkast ligger nok på en treer, men hvis jeg skal forsøke å gi en litt mer objektiv framstilling kan jeg strekke meg til en firer fordi det ikke er så mye som ligner på dette og fordi det er ganske bra gjort å få så mye ut av så lite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar