Søk i denne bloggen

tirsdag 1. mars 2011

The Big Kahuna

I går så jeg The Big Kahuna fra 1999 av John Swanbeck med Kevin Spacey, Danny DeVito og Peter Facinelli.

Handling: Larry, Phil og Bob er tre menn som alle jobber i et selskap som lager industrielle smøremidler. De befinner seg på et hotell der de har leid en suite for å holde en konferanse for å selge sine produkter. De er ute etter å få tak i storsjefen The Big Kahuna for å selge deres produkter til hans selskap, men det er bare det at de ikke vet hvordan han ser ut, bare hva han heter. De er ute etter å få hans signatur på kontrakten og forsøker alle triks i ermet for å fullbyrde dette som kan bli deres livs salg...
Les mer i min filmomtale: Ikke helt den største filmen, men greit og litt anderledes.

Når jeg skulle se denne filmen hadde jeg ikke hørt noe om filmen på forhånd annet enn at jeg viste at det var gode skuespillere som jeg likte med. Det er alltid spennenede å se filmer uten å vite på forhånd litt hva du får. Jeg følte meg nesten litt som før i tiden da det alltid var slik at man oppdaget filmer på TV og i Videobutikken og ikke hadde noen måte å sjekke hvordan filmen var på internett. Og jeg sjekket ikke denne filmen ut på forhånd og kjøpte den for en veldig billig penge og lurte jo litt på hvordan den var. Jeg hadde jo ikke de største forventningene og synes filmen begynte svært lovende, men så gled den litt mindre glatt etter hvert og ble litt stillestående selv om det aldri ble kjedelig. Jeg kan jo også avsløre at dette er basert på et teaterstykke som jeg fant ut etter at jeg hadde sett filmen og det merkes når man ser filmen. Det er ganske mange lange scener med mye dialoger og karakterene fungerer som den eneste måten å drive fram handlingen og nesten bare gjennom dialogen. Joda, dette fungerte greit for meg selv om jeg ikke synes dette var en kjempefilm var den jo litt anderledes og veldig teateraktig. Men jeg følte ikke helt at man hadde klart å benytte fordelen med å gjøre dette som en film. Jeg tror faktisk at dette kunne vært enda bedre om man hadde sett det på en scene.

Jeg gir dette en svak tommel opp og også en svak firer. Mye på grunn av skuespillerprestasjonene som var helt avgjørende for at dette skulle fungere i det hele tatt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar