Søk i denne bloggen

fredag 4. mars 2011

Oppsummering av filmer de siste dagene

Det har ikke blitt blogginnlegg de siste dagene, men det betyr ikke at jeg ikke har sett film. Tenkte jeg kunne oppsummere filmene i en post fra de siste dagene.

Jeg har sett følgende filmer de tre siste dagene:
Shiner fra 2000 av John Irvin med Michael Caine:
Billy ‘Shiner’ Simpson er en brutal og hensynsløs boksepromotor. Alt gjøres klart for at hans sønn Eddie, eller ‘Golden Boy’ som alle kaller ham, skal ha sin tittelkamp der det står om verdensmesterskapet. Om han vinner venter rikdom og berømmelse, men det er bare det at Shiner har satset alt på et kort for tap er ikke noe alternativ...
Les mer i min filmomtale: Shiner er grei skuring, men blir dessverre ikke noe mer.

Jeg føler ikke denne filmen gav den helt store underholdningen. Den begynner greit og blir bare dårligere underveis og slutten er svært skuffende. Men ikke en dårlig film altså, bare at den ikke er noe bruke en kveld på med mindre det er kun med gutta og man trenger litt enkel og brutal underholdning. Dette får litt tommel ned, men er ikke dårlig bare mindre bra.


Clue av Jonathan Lynn fra 1985:
Ni forskjellige personer møtes i et stort herskapshus. De er alle invitert, men vet ikke hvorfor de er der. Når de finner ut at de ikke er der frivillig og det er noe som ikke stemmer ønsker de å dra hjem, men de finner raskt ut at de er innestengt i huset. Og som ikke dette skulle være nok så begynner folk å dø en etter en...
Les mer i min filmomtale: Severdig krimgåte.

Denne filmen begynner svært bra og er utrolig stemningsskapende og mystisk i begynnelsen. Så føler jeg ikke at filmen klarer helt å følge dette opp skikkelig under veis og slutten er ikke helt slik jeg hadde håpet på. Men dette står til en god firer og er såpass kult at det blir godt severdig. En tommel opp her altså.

Flight of the Navigator av Randal Kleiser fra 1986:
David er en 12 år gammel gutt som lever som alle de andre guttene i gaten. En dag han er ute i skogen og leker med sin bror skjer det noe rart med David. Han får blackout fra episoden og da han kommer hjem igjen som om ingenting har skjedd opplever han noe rart for i huset der han bor er det noen andre som bor. Foreldrene hans er ikke der mer og man tar kontakt med politiet. Det viser seg at David er framdeles er 12 år, bare at verden rundt ham er blitt nesten ti år eldre. Han gjenforenes med foreldrene sine som synes det hele er utrolig rart og lurer på hvorfor han ikke ser eldre ut og hvor han har vært i den tiden som har gått. Han blir sendt på sykehus for å finne ut hva som kan være galt. Imens finner NASA et alien romskip som har krasjet inn i noen høyspentmaster. Hva kan være på ferde?
Les mer i min filmomtale her: En barnefilm som underholder godt.

Denne filmen var det en kamerat som tipset meg om. Han hadde digget den da han var liten og hadde veldig lyst til å se den igjen. Jeg er som sagt også veldig svak for sci-fi så jeg var ikke vond å be når denne DVD-en kom i posten. Vi var tre voksne gutter som alle hadde rundet de tretti og benket oss ned foran TV-en for å se filmen. Vi viste jo at dette egentlig var en barnefilm så vi var forberedt på at dette kunne bli familievennlig underholdning for å si det slik. Jeg må si meg greit fornøyd med denne filmen. Konseptet er kult nok og veldig godt utnyttet. Effektene var også svært overbevisende for dette er jo en film som er avhengig av gode effekter for å fungere og å fortelle hele historien. Jeg så også på IMDB at det ser ut som det kommer en gjenninnspilling av filmen seinere i år. Dette får en tommel opp og en sterk anbefaling til alle som har barn i heimen. En flott måte å introdusere sci-fi til barn ;). Terningkastet lander på en firer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar