Søk i denne bloggen

tirsdag 15. mars 2011

RED

Jeg har sett RED fra 2010 av Robert Schwentke med Bruce Willis, Morgan Freeman, John Malkovich og Helen Mirren.

Handling: Frank lever et tilsynelatende stille og rolig liv som pensjonert CIA-agent. Han bruker mye av tiden sin på å ringe til Sarah og føre samtaler med henne. Men en kveld smadrer noen leiligheten hans og han blir igjen innhentet av fortiden. Han skjønner kjapt at Sarah også er i fare og nærmest kidnapper henne for å redde hennes liv. Frank får også hjelp av sine tidligere CIA-agentvenner Joe, Marvin og Victoria. Nå venter mye tøff motstand for den tøffe seniorgjengen som forsøker å holde seg i livet etter beste evne...
Les mer i min filmomtale av filmen her: God action av godt gammeldags merke.

Dette var en film jeg synes var virkelig fornøyelig å se. Det er noe med det å få oppleve en film som man lengtet etter å se i sin ungdom. Jeg liker framdeles actionfilmer og dette var en som jeg satte veldig pris på. Her får man store eksplosjoner mye tøffe våpen som brukes flittig og en del humor som krydder på det hele. Jeg liker også det at historien føles grei å følge med på. Den omfatter en konspirasjon mot noen tidligere CIA-agenter. Jeg leste også i ettertid at denne filmen var faktisk basert på en tegneserie og man kan i så måte håpe på at det kommer flere filmer for dette var veldig gøy. Castet av skuespillere er det jo også sykt kult å følge. I tillegg til megastjerner som Bruce Willis og Morgan Freeman får vi også en hel del rekke andre kjente fjes som John Malkovich, Karl Urban, Helen Mirren og Richard Dreyfuss bare for å nevne noen. Man aner litt konturene av en film som The Expendables bare at det ikke er fult så harry og heller ikke like hardbarka. Dette var virkelig moro om man liker actionkomedie og var en sann guttefilm og passer nok greit for jenter også.

Dette får en klar tommel opp fra meg og personlig underholdningsverdi av denne står til en femmer, men jeg har moderert meg noe i min anmeldelse fordi dette nok ikke vil passe fult like godt for alle og jeg ser at min smak nok ikke vil være representativt for flertallet. Men jeg anbefaler deg absolutt å se denne filmen som er veldig gøy og underholdene hverdagsflukt.

1 kommentar:

  1. Jeg likte RED veldig godt, men jeg synes de kunne vært tøffere med aldersgrensa - gitt den 18 år (eller R) og visst litt mer blod og kuler som treffer hoder. Slik er det mye av i tegneserien - som er ganske kort, og som denne filmen bare har hentet inspirasjon fra. Det er færre karakterer med i tegneserien, og tegnerseriens handling slutter ca midt i filmens handling. Så dersom det blir noen oppfølgere så vil det ikke være basert på tegneserier.

    En underholdende film, men den har sitt publikum, ikke noe for alle og enhver.

    SvarSlett